112, prea multa Anxietate!

anxietate psihoterapie adulti adolescenti pandemie
Conținut articol

Viata e haotica, iar anul 2020 a provocat o criza de mult stres si anxietate, care sunt mult mai evidente decat inainte si se reflecta si mai acut asupra sanatatii si bunastarii oamenilor. Oricare dintre noi poate fi afectat, daca factorii externi care cauzeaza stres sunt suficient de puternici. Dar, cu siguranta, si biologia isi spune cuvantul in privinta fiecaruia dintre noi.

Zilnic suntem trasi in nenumarate contexte si uneori “sedusi” sa acceptam zilnic noi si noi responsabilitati. Daca nu ne grabim la magazin, nu scriem emailuri pana seara tarziu, nu luam copiii de la scoala sau nu planificam in detaliu intalnirea de business foarte importanta de a 2a zi, ne concentram asupra zecilor de alte sarcini minore pe care trebuie sa le ducem la bun sfarsit pana la sfarsit de zi. Deci, care e problema?este vreo problema?

Anxietatea este parte din societatea prezenta in aceeasi masura in care fac parte televiziunea, cumparaturile online si telefoanele mobile. I-am “facut un loc” in spiritul nostru colectiv in asemenea masura incat sunt alocate multe resurse in incercarea de a o intelege, de a-i afla cauza, de a-i minimiza impactul in vietile noastre cotidiene sau de a scapa complet de ea. Ne consumam din cauza creditului sau chiriei de luna viitoare. Suntem obsedati de curatenia din locuintele noastre, de ce mancam, cu ce ne imbracam, cum ne prezentam celuilalt, unde sa mai calatorim samd. Ne ingrijoram in privinta carierelor noastre si a accesarii de alte functii. Si toate acestea produc un efect compus, care ne fura din odihna si relaxare si ne tine treji pana tarziu, intrebandu-ne daca am uitat ceva ce trebuia sa facem azi sau ar trebui sa facem maine si ce mai putem adauga. Nu ne putem abtine — face parte din noi. 

Nu exista o gena anume, o experienta de viata sau un singur element neurochimic care sa explice anxietatea. Ea este insa, in primul rand, o combinatie de trei elemente: biologie, mediu si psihologie.

Anxietatea se resimte ca un sentiment neplacut de teama, ingrijorare, groaza sau insuficienta, uneori continuu. E un sentiment palpabil de agitate, framantare, obsesii sau neliniste si este adesea criptic in privinta cauzelor, dificil de descris si e o adevarata provocare sa il ignoram.

anxietate neliniste stres psihoterapie teama gandire adulti

Diferiti specialisti afirma ca mecanismul de declansare implica o schimbare biologica aparuta ca raspuns la o reactie sociala adversa de la inceputul vietii, care a modificat abilitatea persoanei sa faca fata stresului pe parcursul vietii.

Anxietatea face parte din cine suntem, iar a o trece cu vederea sau a o plasa intr-un con de insuficienta importanta, ar insemna a ignora un aspect esential al alcatuirii noastre psihologice si a starii de bine. Insa, daca nu e gestionata in momentele dificile, anxietatea are potentialul de a declansa dezastrul. Schimba comportamentul si sanatatea persoanei.

Psihologia anxietatii pare relativ simpla. Este despre felul in care percepem, interpretam si etichetam oamenii, situatiile, evenimentele, atribuim acestora diferite intentii ostile si cam toate celelalte lucruri contribuie semnificativ la nivelul nostru de stres si anxietate.

Adultii cu probleme de reglare a stresului, in special cei care nu au beneficiat de un sprijin care ar fi putut conduce la o mai mare rezilienta, sunt adesea o povara pentru ei insisi si pentru ceilalti. Sensibilitatea lor fata de abordari directe, tipologii umane diferite, situatii cu mult neprevazut, lipsa de incredere si tendinta de a izbucni si a se retrage ii transforma intr-un camp minat pe care multi prefera sa il evite. Relatiile lor in familie si la locul lor de munca sufera din cauza acestui fapt, generand la randul lor raspunsuri negative si alimentand in continuare cercul vicios al stresului si anxietatii sociale. Acest lucru se manifesta ca o epidemie de stres, in timp ce transmit mai departe stresul lor accentuat, chiar si celor cu sisteme normale de reactie in fata stresului, pentru ca de cele mai multe ori stresul este contagios. Pe masura ce mai multe persoane experimenteaza tipurile de situatii si adversitati timpurii care determina dereglarea sistemului de stres, se creeaza mai mult stres ambiental in diferite circumstante de zi cu zi. Si toate acestea contribuie continuu la supradoze de stres in lumea noastra moderna, profund anxioasa, generand o avalansa de afectiuni si boli legate de stres, incluzand tulburari metabolice precum: diabetul zahara, boli cardiovasculare, tulburari de somn si probleme de sanatate mintala, precum depresia.

Este important sa te raportezi la aceste stari de neliniste si agitatie cu mai multa atentie, chiar prin comparatie si sa nu faci parte din randul majoritatii, care ofera mai multa grija pentru intretinerea masinii, decat pentru intretinerea corpului si mintii. 

E pacat, pentru ca cele 2 reprezinta un sistem mult mai sensibil si mai complex decat orice vehicul care circula pe sosele. In lipsa unor ingrijiri si mentenante corespunzatoare, te poti astepta cu siguranta la uzura si defectiuni premature, la sunete neobisnuite si la lentoare la urcarea pantei (da, vorbesc despre sistemul tau). Teoretic, se poate explica usor de ce avem tendința de a ne concentra atentia mai mult asupra bunurilor(masinii) decat asupra trupului si mintii noastre. Nimeni nu ne impune sa ne facem un control anual, insa statul impune inspectii de siguranta si ale emisiilor poluante. Sa fim sinceri: cultural vorbind, cand vine vorba de obiceiuri si de sanatatea noastra, inca functionam in acord cu „lasa-ma sa te las“.

Neplacerea este, ca printr-un sistem dezechilibrat, amanat sau care nu este intretinut corespunzator, favorizam ca anxietatea sa infloreasca. Lipsa de somn, obiceiurile alimentare proaste, excesul de cofeina si de alcool si lipsa de miscare reprezinta cei mai frecventi faptasi pentru neglijarea sistemului. Daca sunt lasate neverificate prea mult timp, obiceiurile proaste de viata duc la tensiuni emotionale si fizice puternice. La randul lor, acestea cresc nivelul de ingrijorare, de stres si nasc sentimente de coplesire, teama, panica si numeroase alte simptome si probleme asociate anxietatii. Satisfactia pentru viata in general scade, calitatea acesteia incepe sa se reduca, se instaleaza diferite probleme de sanatate si, in unele cazuri, chiar depresia. 

Viata nu incetineste si nu se “ajusteaza” singura pentru a ne face noua traiul mai usor sau mai bun, asa ca este necesar sa toleram, un timp, disconfortul de a face niste eforturi sau chiar sacrificii pentru a trata din anxietate si problemele asociate acesteia, de tipul:

  • Sa ne concentram atentia asupra prezentului, practicand cel putin 1 exercitiu zilnic de mindfulness
  • Sa ne dezvatam de cuvintele trebuie si obligatoriu
  • Sa nu mai tratam fictiunea drept realitate, prin chestionarea dovezile
  • Sa dam sansa unei gandiri pozitive, reducand-o pe cea de tip polarizat(alb sau negru)
  • Nu ne foloseste sa: generalizam, sa facem proiectii si distorsiuni ale unei situatii/persoane, sa practicam gandirea catastrofala(intr-o astfel de gandire isi au originea atacurile de panica)
  • Sa nu ne mai reducem gandirea doar asupra negativului, refuzand sa vedem si pozitivul dintr-o situatie
  • Sa nu mai adresam si atribuim gresit controlul, respectiv sa nu mai punem pe seama altora neajunsurile si sentimentele noastre de nepotrivire.

Cu un minimum de cunostinte, constientizare si cateva tehnici practicate cu consecventa, ne mai putem controla din anxietatea.

In 2017, Organizatia Mondiala a Sanatatii raporta la nivel global cca 270 milioane de persoane cu suferinte din spectrul asociat anxietatii. Dintre acestea, 63% erau femei, iar 37% barbati. Tot din datele Organizatiei Mondiale a Sanatatii prevalenta tuturor bolilor mintale a crescut cu peste 50% intre anii 1990 si 2013.

Urmarile unui studiu Qualtrics realizat la mijlocul anului 2020, pe 2000 de angajati din diferite tari, precum: Australia, Franta, Germania, Noua Zeelanda, Singapore, UK si America, arata ca anxietatea a crescut pentru majoritatea oamenilor de la izbucnirea pandemiei COVID-19, respectiv 57,2% dintre persoanele participante au raportat niveluri mai ridicate si doar 6,9% spuneau ca nivelul lor de anxietate a scazut.

Uneori nu avem capacitatea sau nu ne este usor sa spunem ce simtim “Imi este teama, simt prea multa neliniste si anxietate!” si ne este mai cunoscuta negarea, chiar si pentru propria realitate emotionala. Presupune o cantitate de vulnerabilitate si expunere sa vorbim despre ce simtim, dar poate fi o alta cale si metoda prin care te poti pastra “bine cu tine!”.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

4 răspunsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Te invităm să descoperi și alte articole pregătite de către specialiștii noștri