Inteligența emoțională – cum ne ajută în viață?

Inteligenta emotionala - cum ne ajută în viață? - clinicaaproape.ro
Conținut articol

Ce este inteligența emoțională și cum poate fi cultivată în beneficiul tău și al celorlalți

Așa cum există un coeficient de inteligență (IQ), există și un coeficient de inteligență emoțională (EQ), iar potrivit unui articol articol apărut în 2004 în Harvard Business Review („What Males a Leader), se pare că abilitățile specifice acesteia din urmă reprezintă 90% dintre diferențiatorii care contează atunci când oameni cu o IQ-uri și skilluri similare își doresc să urce pe scara ierarhică în organizația din care fac parte. Inteligența emoțională este în general definită ca abilitatea de a percepe, înțelege, folosi și gestiona emoțiile. Termenul de „forță emoțională” (emotional strength) a fost introdus pentru prima oară în anii ‘50 de către Abraham Maslow, creatorul celebrei piramide Maslow, iar cel de „inteligență emoțională” a început să fie folosit de specialiști în anii ‘60. Cu toate acestea, conceptul de inteligență emoțională a început să capete popularitate în urma apariției cărții „Inteligența emoțională” a lui Daniel Goleman, în 1995. Cartea a fost un bestseller, iar Daniel Goleman este și astăzi un nume de referință în domeniul inteligenței emoționale și sociale.

Există specialiști care susțin că inteligența emoțională poate fi doar nativă, dar și experți care o consideră o calitate care poate fi educată, alimentată, îmbunătățită. De un lucru, putem, însă, fi siguri: sunt situații când inteligența emoțională este mai importantă decât IQ-ul.

Cele cinci componente ale inteligenței emoționale

Potrivit lui Goleman, inteligența emoțională se bazează pe 5 mari piloni:

1️⃣ Self-awareness (cunoașterea propriilor emoții): a recunoaște o emoție chiar atunci când începe să se înfiripe ne ajută să nu-i cădem pradă și să ne înțelegem mai bine pe noi înșine.

2️⃣ Gestionarea emoțiilor: capacitatea de autoreglare este un factor foarte important în viețile noastre, deoarece ne ajută să traversăm cu mai multă ușurință momentele și evenimentele negative, să gestionăm anxietatea și emoțiile copleșitoare și să ne revenim mai repede din momentele de supraexcitare a sistemului nervos.

3️⃣ Motivația: persoanele cu un nivel ridicat de inteligență emoțională sunt capabile să mobilizeze emoțiile pe care le simt în direcția scopurilor și țelurilor lor, ceea ce este esențial în menținerea atenției și în dezvoltarea creativității. Controlul asupra emoțiilor ne permite să ne setăm priorități sănătoase, să nu căutăm gratificarea instantanee și să ținem sub control impulsivitatea – abilități esențiale pentru a realiza orice ne dorim în viață.

4️⃣ Empatia: identificarea corectă și înțelegerea emoțiilor celorlalți ne ajută să rămânem în armonie cu semnalele sociale subtile care ne indică lucrurile de care au nevoie sau pe care și le doresc oamenii din fața noastră.

5️⃣ Skillurile sociale: arta relațiilor sănătoase se bazează în bună parte pe gestionarea emoțiilor celorlalți. Acest lucru implică și un anumit nivel de altruism: pentru a fi un jucător de echipă, trebuie să lăsăm egoul deoparte și să-i ajutăm pe ceilalți să se dezvolte și să crească în aceeași măsură în care ne ajutăm pe noi înșine.

Conform Institutului Sănătății și al Potențialului Uman, este dovedit științific faptul că emoțiile vin înaintea gândurilor. În momentul în care emoțiile pe care le experimentăm ajung la o intensitate prea mare, ele schimbă felul în care funcționează creierul nostru, diminuându-ne pentru o vreme abilitățile cognitive, capacitatea de a lua deciziile, ba chiar și skillurile interpersonale. Tocmai de aceea abilitatea de ne înțelege și gestiona propriile emoțiile (dar și pe cele ale celorlalți) ne ajută să fim mai împliniți atât în viața personală, cât și în cea profesională.

Inteligența emoțională este abilitatea de a înțelege, folosi și gestiona propriile emoții într-o manieră pozitivă, astfel încât să te eliberezi de stres, să comunici eficient, să empatizezi cu alții, să depășești provocările și să ”dezamorsezi” conflictele.

Cum ne poate ajuta inteligența emoțională?

În viața personală, inteligența emoțională ne poate ajuta:

➤ Să purtăm conversații inconfortabile fără a răni sentimentele celorlalți

➤ Să ne ținem în frâu emoțiile atunci când ne simțim stresați sau copleșiți

➤ Să ne îmbunătățim relațiile cu oamenii la care ținem

La locul de muncă, emoțională ne poate ajuta:

➤ Să rezolvăm mai ușor conflictele

➤ Să-i îndrumăm și să-i motivăm pe ceilalți

➤ Să creăm o cultură a colaborării

➤ Să construim un spațiu psihologic sigur în interiorul echipelor cu care lucrăm

O persoană inteligentă emoțional va putea să asculte păreri diferite la locul de muncă, să accepte constructiv criticile și feedback-ul, putând astfel să gestioneze mai bine situații dificile, să rezolve probleme complexe sau să stabilească o relație mai bună cu colegii.

Cum se poate îmbunătăți inteligența emoțională?

Totul porneşte de la creier. Înainte de toate, informaţiile sunt trecute printr-un sistem numit sistem limbic (locul în care sunt interpretate emoţiile), apoi se creează o legătură între partea raţională şi cea emoţională din creier.

Inteligența emoţională este ceva ce poate fi învăţat prin exersare, iar cu cât practicăm acest tip de inteligentă, cu atât legătura dintre raţional şi emoţional este mai strânsă și mai fluidă.

  • Observă-te când observi alți oameni! Îi judeci sau critici prea aspru? Îi pui în șabloane negative? Încearcă să te pui în locul lor, să vezi de ce îți spun ei ție ceea ce ei îți spun. Care e motivația lor?
  • Conectează-te la propriile emoții, inclusiv la cele care, în general, îți produc disconfort. Orientează-ți emoțiile spre ceva productiv!
  • Examinează-te în situații limită sau de stres
  • Nu poți controla întotdeauna felul în care te simţi sau ceea ce te face să simţi într-un anumit fel, dar poți controla întotdeauna felul în care reacționezi
  • Priveşte şi din perspectiva celuilalt. Înțelegerea este esențială pentru a putea avea empatie. Înțelegerea este diferența între a șți ceva și a avea empatie pentru cineva cu adevărat. Daca îți dorești să înțelegi ce simt alți oameni, primul pas este să acorzi atenție și ascultare. Fă-ți timp pentru a asculta ceea ce persoanele din jur încearcă să îți spună, atât verbal, cât și non-verbal
  • Îmbunătățește-ți responsabilitatea pentru greșelile tale. Dacă ai greșit cuiva – Nu lasă situația neclarificată. Nu periclita relația. Oamenii sunt dispuși să te ierte sau sa se reconecteze cu tine dacă le arăți că ești prezent și onest.
  • Care e impactul tău asupra celorlalți? Cum îi va afecta decizia ta pe colegi, partener și copii? Pune-te în locul lor. Există acțiuni pe care le poți face pentru tine, dar în același timp să ajute și pe alții?
  • Transformă situațiile negative în unele pozitive – De fiecare data când se ivesc lucruri dificile întreabă-te: „Ce pot învață din asta?” Tehnica îți oferă o fereastră de claritate ce durează doar 10-20 de secunde, pentru că apoi creierul vine din urmă cu supra-raționalizarea și afectează viziunea clară asupra emoțiilor curente.
  • Limitează timpul petrecut în fața ecranelor și îmbunătățeste-ți abilitățile sociale

Inteligența emoțională este o componentă a psihicului uman care influențează toate aspectele vieții – de la partea personală la cea profesională și ne ajută să atingem mai ușor obiectivele pe care ni le-am propus, să fim parteneri, prieteni sau colegi mai buni.

Prin dezvoltarea inteligenței emoționale ne creștem autocunoașterea, stăpânirea de sine, înțelegem emoțiile, gândurile și motivațiile celorlalți, și construim relații valoroase cu ei. Nu există mod de a-ți aduce fericirea dacă nu știi foarte foarte bine cine ești și ce dorești.

În cartea sa Alain de Botton, O educație emoțională afirmă că „Inteligența emoțională e un concept care continuă să sune destul de ciudat, pentru că tindem să o percepem drept o capacitate unitară, și nu drept ceea ce este de fapt: un cuvînt atotcuprinzător pentru ceea ce reprezintă în realitate o suită de calități, direcționate spre o mulțime de obstacole diferite. Cînd vorbim despre inteligența emoțională ne referim – într-o manieră mai degrabă umanistă decît științifică – la capacitatea cuiva de a înțelege sau nu componentele cheie ale funcționării emoționale. Ne referim la abilitatea de introspecție și comunicare, de a intui dispoziția celorlalți, de a relaționa cu răbdare, bunăvoință și imaginație în momentele mai puțin edificatoare ale celor din jur. O persoană inteligentă emoțional știe că iubirea este o calitate, nu un sentiment, și că presupune încredere, vulnerabilitate, generozitate, umor, înțelegere sexuală și resemnare selectivă.

O persoană inteligentă emoțional își alocă timpul necesar pentru a-și da seama ce îi conferă sens vieții sale profesionale și are încredere în tenacitatea de a încerca să găsească un echilibru între prioritățile sale interioare și solicitările venite din partea lumii exterioare.

O persoană inteligentă emoțional știe să apere și să fie recunoscătoare și, în același timp, să rămînă fermă în fața structurii esențialmente tragice a existenței.

O persoană inteligentă emoțional știe că nu va putea fi sănătoasă psihic decît din anumite privințe și doar în anumite momente, dar se dedică lipsurilor sale și îi avertizează pe alții la momentul potrivit despre aceastea, cu scuzele de rigoare și cu charismă.

Neajunsurile de durată ale inteligenței emoționale nu sunt, din păcate, doar o chestiune minoră. Puține catastrofe din viețile noastre sau ale tuturor popoarelor au, pînă la urmă, o altă origine decît ignoranța emoțională.”

La fel ca inteligența „normală”, și inteligența emoțională trebuie educată și cultivată. O putem antrena și stimula prin educație emoțională, coaching, consiliere psihologică și psihoterapie. Dacă îți dorești să investești în educația ta emoțională și să înțelegi mecanismele de autoreglare care funcționează cel mai bine pentru tine, te așteptăm cu drag pe la noi, la o primă sesiune de cunoaștere.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Te invităm să descoperi și alte articole pregătite de către specialiștii noștri